پچ پنل شبکه

 

پچ پنل شبکه

پچ پنل شبکه

اگر شما در حال راه اندازی شبکه ای هستید که تجهیزات متنوع، انواع کابل ها، تعداد کاربران متغیر دارد و قرار است این شبکه به مدت طولانی فعالیت کرده و تغییرات زیادی داشته باشد، باید در انتخاب و استفاده از قطعات دقت زیادی داشته باشید. یکی از این تجهیزات که نظم، انعطاف، پایداری و سهولت استفاده را برای شما به ارمغان می‌آورد قطعه ای در تجهیزات شبکه به نام پچ پنل  (Patch Panel) است. این  وسیله در انتهای مسیر کابل شبکه ها قرار می‌گیرد و وظیفه اتصال کابل های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوییچ، روتر و … را بر عهده دارد. به عبارت دیگر به جای اینکه نودهای شبکه (پریزهای شبکه یا هر کاربر) مستقیما به این تجهیزات متصل شوند به این وسیله متصل شده و این دستگاه وظیفه ارتباط نودها را با سایر تجهیزات بر عهده می‌گیرد.

به عبارت دیگر ؛ پچ پنل یک وسیله انتهایی برای سر هم بندی کابل های شبکه می باشد . در هنگام کابل کشی شبکه ، یک سمت تمامی کابل ها به کی استون ( پریز شبکه ) متصل می گردد و سمت دیگر آن بروی patch panel نصب می گردد. پچ پنل یک وسیله انتهایی برای سر هم بندی کابل های شبکه می باشد . در هنگام کابل کشی شبکه ، یک سمت تمامی کابل ها به کی استون ( پریز شبکه ) متصل می گردد و سمت دیگر آن بروی patch panel نصب می گردد . بر روی patch panel ، کی استون ( پریز شبکه ) سوار می گردد ، بنابرین شما برای اتصال کابل های شبکه به patch panel به ابزار آچار پانچ برای پانچ کردن کی استون نیاز خواهید داشت . patch panel جزو المان های پسیو در شبکه محاسبه می گردد . اما patch panel هوشمند نوعی از پَچ پنل های نسل جدید می باشند که به برق وصل شده ، ip گرفته و توسط پروتکل SNMP شما می توانید آنها را به صورت محدود مدیریت نموده و لاگ های آن را بررسی فرمائید .

 

پچ پنل شبکه

پچ پنل شبکه

وظیفه پچ پنل شبکه

اگر بخواهیم به صورت ملموس تر به این موضوع بپردازیم که کار این دستگاه کاربردی چیست، هر پریز شبکه یا هر کاربری که در ساختمان و یا مجتمع دارای اتصال شبکه ای است عملا یک پورت در این دستگاه دارد، که از طریق آن می‌توان پورت را به هر دستگاهی که می‌خواهیم متصل کرد

مزایای پچ پنل در شبکه 

در صورت استفاده از آن عملا دیگر نیازی به مراجعه و رفتن به پشت رک نیست،  چون تمام اتصالات در قسمت جلویی رک به صورت کامل در اختیار تکنسین قرار دارد. در صورت استفاده از آن پیدا کردن نودهای شبکه راحت تر است. برای مثال اگر در طبقه دهم ساختمان نودی قرار دارد به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد. زیرا آن نود از طریق کابل به پشت  این وسیله متصل شده است. بر روی این دستگاه  قسمت هایی برای نوشتن کد‌هایی به صورت دستی وجود دارد، که این امکان را برای تکنسین های شبکه بوجود می‌آورد تا آدرس هر نود را یادداشت کرده و بتوانند بعدها و در کمترین زمان به آن نود دسترسی داشته باشند. این مورد به طرز معجزه آسایی در عیب یابی شبکه و پیدا کردن مشکل و قطعی در شبکه موثر است.

 

یکی از انواع پچ پنل های شبکه

یکی از انواع پچ پنل های شبکه

انواع پچ پنل شبکه

حال که می‌دانید این دستگاه چیست، وقت آن رسیده که با انواع آن که بر اساس پارامتر های مختلفی دسته بندی می‌شوند آشنا شوید.

• بر اساس CAT

• بر اساس تعداد پورت

•  POE Patch Panel

•  Unloaded Patch Panel

• Modular Patch Panel

• Fiber optic Patch Panel

پچ پنل بر اساس CAT

این دسته  بر اساس نوع CAT  کابل های شبکه دسته بندی می‌شود

برای مثال اگر ما از کابل های CAT6  در ساختار خود استفاده می‌کنیم، باید دستگاه هایی که CAT6  هستند را به کار بگیریم.  برای آشنایی با انواع دسته بندی کابل ها می‌توانید مقاله کابل شبکه چیست مراجعه کنید. در این مقاله به صورت مجزا هر کابل و دسته بندی آن را توضیح داده ایم.

پچ پنل بر اساس تعداد پورت

این وسیله را بر اساس تعداد پورت هایی که می‌توان نود های شبکه را به آن متصل کرد نیز دسته بندی می‌کنند. تعداد معمول پورت های آن‌ها ۲۴ پورت و یا ۱۲ پورت و … است.

پچ پنل poe 

فناوری POE این قابلیت را برای ما فراهم می‌کند که برق مصرفی تجهیزات الکترونیکی را از طریق همان کابل شبکه ای که برای ارتباط استفاده می‌شود تامین کنیم.

این تکنولوژی در برخی دستگاه ها مانند تلفن IP و دوربین های مدار بسته تحت شبکه و … ( که باید توسط خود دستگاه پشتیبانی شود ) وجود دارد. در این تکنولوژی از دو زوج سیم، چهار زوج کابل شبکه برای انتقال برق مصرفی دستگاه استفاده می‌شود.

به همین صورت این نوع  می‌تواند به طور همزمان با ارائه  پورت های دیتا و POE   هم ارتباط را برقرار کرده و هم  تامین کننده برق مصرفی دستگاه‌ها باشد.

برخی دیگر از انواع این دستگاه با ارائه برق و توان مصرفی روی پورت های خود می توانند به تنهایی تامین کننده برق مصرفی برای تمام تجهیزات درون رک  باشند که بدون کابل جداگانه دسترسی به برق مصرفی خود را داشته باشند.

پچ پنل unloaded 

این نوع  به صورت ریل خالی می‌باشند و هیچ گونه پورت یا به اصطلاح کیستونی بر روی آن‌ها قرار  ندارد و کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود کیستون‌های مرتبط را بر روی آن نصب نماید.

پچ پنل ماژولار 

این دسته بندی همان unloaded هستند. به دلیل اینکه کاربر آزادانه می‌تواند ماژول مورد نیازش را بر روی این دستگاه نصب کند، به ماژولار معروف شده اند.

در این نوع کاربر به اختیار خود می‌تواند هر نوع پورت UTP  ، STP  ، FTP  ، CAT6 یا CAT5 و یا حتی فیبر نوری را بر روی آن نصب نماید.

Comments

Popular posts from this blog

Applications of Blockchain; from digital identity to voting

All you need to know about HIVE project

راه های طلایی مدیریت پول و نقدینگی خود در دوران تورم شدید