ترک عادت‌هایی که موجب پولدار شدن است

 مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

پولدار شدن

بسیاری در زندگی راه خود را برای ثروتمند شدن دارند. برخی به طور تصادفی ثروتمند می شوند. دیگران ممکن است درآمد خود را از طریق سخت کوشی افزایش دهند. معمولا افرادی که همیشه ثروتمند هستند وجه اشتراک دارند. با این حال، کسانی که خوش شانس هستند یا کسانی که از طریق سخت کوشی ثروتمند می شوند، ممکن است به دلیل عادت های بد نتوانند پول خود را حفظ کنند. اینکه چرا بعضی ها همیشه پولدار می مانند و بعضی ها همیشه وسط یک کوچه، سوالی است که ممکن است هر از چند گاهی ذهن همه ما را به خود مشغول کند. برای پاسخ به این سوال، محققان در یک مطالعه ۵ ساله دو گروه از افراد ثروتمند و افراد دوقطبی را مقایسه کردند (افراد دوقطبی لزوماً به معنای افراد کم درآمد نیست، شاید افرادی که درآمد خوبی دارند اما مهارت کافی در مدیریت پول خود ندارند. و بنابراین جیب آنها همیشه خالی است). نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین تفاوت بین افراد ثروتمند و فقیر مربوط به عادات رفتاری آنهاست. پس اگر می خواهید ثروتمند شوید این مقاله را بخوانید و عادات و طرز فکر افراد فقیر را کنار بگذارید.

۱. افراد بی‌پول فقط به سرنوشت تکیه می‌کنند

فقط در موارد بسیار نادری می توان به شانس یا سرنوشت اعتماد کرد. مثل مواقعی که بلد نیستید، یک بلوز قرمز یا آبی انتخاب کنید. اما هرگز نباید این مسائل بسیار مهم زندگی را باور کنید. افراد ثروتمند بر این باورند که مسیر زندگی خود را تعیین می کنند. در مقابل، ۹۰ درصد از افراد بی پول، سرنوشت را مقصر بدبختی و عواملی می دانند که نمی توانند آنها را کنترل کنند. آنها به جای اینکه پول خود را صرف یادگیری و آموزش کنند، آن را صرف پدیده های ماورایی و آزمایش هایی برای بهبود رفاه خود می کنند.

 

افراد بی‌پول فقط به سرنوشت تکیه می‌کنند

 

۲. افراد بی‌پول از آشنایی با افراد جدید دوری می‌کنند

حدود ۷۰ درصد پولدارها عاشق آشنایی و برقراری ارتباط با افراد جدید هستند، درحالی‌که فقط ۱۰ درصد از افراد بی‌پول این‌گونه رفتار می‌کنند. بیشتر کسانی که از لحاظ مالی در وضعیت پایداری هستند، برای داشتن یک حس خوب و حفظ آن تلاش می‌کنند. آنها حتی ممکن است روزهای مهم مانند روزهای عید و نظایر آن را به آشنایان جدید (و البته آشنایان قدیمی) تبریک بگویند، درحالی‌که بسیاری از افراد بی‌پول این‌کار را نمی‌کنند.

 

افراد بی‌پول از آشنایی با افراد جدید دوری می‌کنند

 

۳. بی‌پول‌ها معمولا از شغل‌شان نفرت دارند

۸۵ درصد از افرادی که در زمینه‌ی مالی موفق هستند، به کارشان علاقه دارند. برعکس افراد بی‌پول فقط معایب شغل‌شان را می‌بینند. با چنین نگرشی، هرگز وضع مالی‌تان بهبود پیدا نخواهد کرد. اگر کارتان را دوست ندارید آن را تغییر دهید، اما ناله نکنید. اگر هم نمی‌توانید آن را تغییر دهید سعی کنید جنبه‌های مثبت آن را ببینید.

 

بی‌پول‌ها معمولا از شغل‌شان نفرت دارند

 

۴. بی‌پول‌ها به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند

افراد پولدار زمان زیادی را به سلامتی‌شان اختصاص می‌دهند. این افراد به طور منظم به پزشک‌شان مراجعه می‌کنند، شیوه زندگی سالم را انتخاب کرده‌اند، از فواید ورزش برای سلامتی آگاه‌اند و ورزش می‌کنند، رژیم غذایی آنها متعادل است و موفق به ترک عادت های بد زندگی‌شان شده‌اند. اما در بین افراد بی‌پول، فقط ۱۳ درصد قبول دارند که سلامتی و موفقیت با یکدیگر ارتباط دارند.

 

بی‌پول‌ها به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند

 

۵. بی‌پول‌ها ریسک نمی‌کنند

فقط ۶% از افراد بی‌پول حاضرند برای بهبود وضعیت مالی‌شان ریسک‌ها کنند. درحالی‌که میزان این ریسک پذیری برای افراد پولدار بیش از ۵۰ درصد است. بسیاری از افراد پولدار در این مطالعه خاطرنشان کردند که در طول زندگی‌شان حداقل یک‌بار با ریسک‌هایی مواجه شده‌اند که به شکست‌های بزرگ منجر شده است. اما آنها سعی کرده‌اند به‌جای گیرکردن در آن، با موفقیت از آن عبور کنند.

 

بی‌پول‌ها ریسک نمی‌کنند

 

۶. افراد بی‌پول به برنامه‌های تلویزیون وابسته هستند

در میان افرادی که پولدار نیستند، ۷۸ درصد عاشق برنامه‌هایی هستند که در آن جزئیات زندگی خصوصی دیگران نشان داده می‌شود. درحالی‌که فقط ۶ درصد پولدارها چنین عادتی دارند. به‌طورکلی افراد پولدار وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون نمی‌کنند و شاید کمتر از یک ساعت در روز به آن اختصاص می‌دهند (شاید اگر افراد با ضررهای اعتیاد به تلویزیون آشنا شوند، زمان کمتری را به تماشای آن اختصاص بدهند). همین امر در مورد اینترنت نیز صادق است؛ افراد موفق کمتر از یک ساعت در روز در محیط اینترنت گشت می‌زنند، مگر اینکه به‌طور کلی کارشان برمبنای اینترنت باشد.

 

افراد بی‌پول به برنامه‌های تلویزیون وابسته هستند

 

۷. بی‌پول‌ها زیاد مطالعه نمی‌کنند

داستایوسکی بزرگ می‌گوید: «مطالعه‌نکردن به‌معنای فکرنکردن است». ۸۸ درصد افراد پولدار با این گفته موافق هستند. آنها حداقل ۳۰ دقیقه در روز کتاب‌هایی درباره‌ی مسائل حرفه‌ای و شغلی، رشد فردی و ادبیات تاریخی مطالعه می‌کنند. درحالی‌که فقط ۲ درصد درصد افراد کم‌درآمد چنین کاری انجام می‌دهند. البته همان‌طور که گفته شد، منظور از افراد بی‌پول، لزوما قشر کم‌درآمد جامعه نیست. بسیاری از افراد به‌اندازه‌ی کافی درآمد دارند و آن را خرج چیزهای غیرضروری می‌کنند، اما به کتاب که می‌رسند دیگر پول ندارند. خوشبختانه امروزه روش‌های زیادی برای مطالعه وجود دارد (مانند کتابخانه‌ها، کانال‌های تلگرام مخصوص مطالعه‌ی کتاب و نظایر آنها) و حتما نیاز نیست کتاب بخرید تا مطالعه کنید. بنابراین بهانه نیاورید و سعی کنید عادت به مطالعه را در خود بپرورانید.

 

بی‌پول‌ها زیاد مطالعه نمی‌کنند

 

۸. افراد بی‌پول صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند

بیش از نیمی از صاحبان کسب‌وکار با درآمد بالا، حداقل ۳ ساعت پیش از آغاز روز کاری بیدار می‌شوند. آنها این ساعت‌های صبح را برای ورزش، برنامه ریزی برای کارهایی که باید انجام دهند، بررسی و انجام پروژه‌های شخصی‌شان و نظایر آنها صرف می‌کنند. بسیاری از افراد موفق ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به مراقبه اختصاص می‌دهند یا اینکه در سکوت فکر می‌کنند.

البته زود بیدارشدن این افراد به این معنا نیست که کمبود خواب دارند. اتفاقا ۸۹ درصد از پولدارها خواب کافی دارند و بین ساعت‌های ۹ تا ۱۰ شب به رختخواب می‌روند و ۷ تا ۸ ساعت در شب می‌خوابند.

 

افراد بی‌پول صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند

 

۹. بیشتر بی‌پول‌ها نمی‌توانند افراد منفی را از خودشان دور کنند

%۹۶ از افرادی‌که بی‌پول هستند، حداقل یک نفر را در اطراف‌شان دارند که عاشق شایعه‌پراکنی و شکایت از زندگی (یا افراد منفی) است. افراد موفق با کسانی معاشرت می‌کنند که نه‌تنها جزو افراد منفی گرا نیستند، بلکه مثبت و الهام‌بخش نیز هستند. شما نیز می‌توانید چنین افراد فوق‌العاده‌ای را در رویدادهای فرهنگی، کارهای داوطلبانه یا عضویت در سازمان‌های غیرانتفاعی پیدا کنید. تمام وقت‌تان را صرف یافتن این افراد باارزش کنید و ببینید که چگونه زندگی‌تان تغییر می‌کند.

 

بیشتر بی‌پول‌ها نمی‌توانند افراد منفی را از خودشان دور کنند

 

۱۰. ولخرجی بدترین عادت بی‌پول‌هاست

بسیاری از افراد بی‌پول بیش از درآمدشان خرج می‌کنند و روی امور مالی‌شان مدیریت ندارند. احتمالا شما نیز افرادی را می‌شناسید که برای اتومبیل، تلفن همراه و وسایل گران‌قیمت دیگر پول خرج می‌کنند، درحالی‌که نه استطاعت خرید آنها را دارند و نه حتی به آنها نیاز دارند. مثلا کسی را درنظر بگیرید که در حساب بانکی‌اش فقط یک میلیون تومان پس‌انداز دارد، اما تلفن همراهش بیست میلیون تومان می‌ارزد. این‌کار ضعف در مدیریت مالی‌اش را نشان می‌دهد. افراد پولدار حساب‌وکتاب دخل‌وخرج‌شان را دارند و معمولا درآمد‌شان را به این شیوه توزیع می‌کنند:

  • ۲۰ درصد پس‌انداز
  • ۲۵ درصد پرداخت اجاره، رهن و نظایر آن
  • ۱۵ درصد غذا
  • ۱۰ درصد سرگرمی
  • ۵ درصد هزینه‌ی وسایل‌نقلیه (اعم از اتومبیل شخصی یا حمل‌ونقل عمومی)
  • مابقی پول برای مواردی مانند لباس، دارو و آموزش مصرف می‌شود.

پیشنهاد چطور به شما این است که؛ این عادت‌ها را هر چه زودتر ترک کنید. افراد موفق بی‌دلیل موفق نیستند. راز آنها این است که اول به‌دنبال کارهای موردعلاقه‌شان می‌روند و سپس آن کارها را به منبع درآمدشان تبدیل می‌کنند. اگر هنوز به‌دنبال یک حرفه یا شغل هستید، یک طرح کاملا عملی را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • فهرستی از چیزهایی که از انجام آنها لذت می‌برید تهیه کنید. آنهایی را که به مهارت خاصی نیاز دارند مشخص کنید.
  • سپس ۱۰ مورد از آنها را که بیشتر دوست دارید جدا کنید و به آنها از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهید.
  • ۱۰ فعالیت انتخاب‌شده را از نظر درآمد احتمالی ارزیابی کنید. برای مثال، محاسبه کنید که چند شال‌گردن می‌توانید در ماه ببافید و اگر آنها را بفروشید چقدر درآمد خواهید داشت.
  • اکنون امتیاز کلی هر کار را محاسبه کنید. آن کارهایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند می‌توانند اهداف زندگی شما باشند.

 

ولخرجی بدترین عادت بی‌پول‌هاست

۱۱. کمک نگرفتن از دیگران

برنامه ریزی پولدار شدن می تواند بسیار استرس زا باشد، تا حدی به دلیل همه گزینه های سرمایه گذاری در دسترس، نه به ذکر همه ناشناخته هایی که در انتظار شما هستند. در واقع، حدود ۶۰ درصد از افراد شاغل اظهار داشتند که در مورد برنامه ریزی بازنشستگی احساس ناراحتی می کنند. جای تعجب نیست که فقط ۲۵ درصد از آمریکایی ها می گویند مطمئن هستند که در مورد برنامه ریزی بازنشستگی آنچه را که لازم است انجام می دهند.

به همین دلیل کمک گرفتن از یک متخصص بسیار مهم است. فقط ۲۹ درصد از آمریکایی ها گزارش دادند که با یک مشاور مالی کار می کنند، در حالی که ۶۵ درصد گفتند که هیچ گونه مشاوره مالی دریافت نمی کنند.

یک مشاور می تواند به شما در انتخاب زمینه سرمایه گذاری، تنظیم بودجه و برنامه ریزی برای رسیدن به اهدافتان کمک کند.

 

کمک نگرفتن از دیگران

سخن پایانی

ثروتمند شدن در فهرست امیدها و آرزوهای مالی اکثر مردم قرار دارد زیرا این موضوع به شما این امکان را می دهد که نه تنها امنیت مالی بیشتری داشته باشید، بلکه گزینه های بیشتری نیز داشته باشید. و البته، شما این توانایی این را خواهید داشت که برای چیزهایی که می خواهید خرج کنید. مشکل ایده «ثروتمند» شدن، این است که زمان و تلاش زیادی می طلبد. طرح‌های پولدار شدن سریع تقریباً همیشه چیزی جز راهی برای شکار کسانی نیست که از نظر مالی در مشکل هستند. مگر اینکه در خانواده ای ثروتمند به دنیا بیایید و ارث زیادی به شما منتقل شود، احتمالاً باید با ترکیبی از کار سخت و تلاش مالی ثروتمند شوید.

Comments

Popular posts from this blog

Applications of Blockchain; from digital identity to voting

All you need to know about HIVE project

راه های طلایی مدیریت پول و نقدینگی خود در دوران تورم شدید