معرفی روش های کارآمد چریکی در بازاریابی مدرن

 

معرفی روش های کارآمد چریکی در بازاریابی مدرن

بازاریابی چریکی  (Guerrilla Marketing) که به عنوان بازاریابی پارتیزانی نیز معروف است، نوعی بازاریابی خلاقانه است که توسط شرکت هایی با بودجه محدود استفاده می شود. موفقیت این بازاریابی به خلاقیت و دقت در آن بستگی دارد. در واقع، شرکت هایی که بودجه قابل توجهی برای تبلیغات ندارند، از بازاریابی چریکی برای برندسازی و پیشی گرفتن از رقبای خود استفاده می کنند. برای راهنمایی در مورد این بازاریابی با ما در خودساخته همراه باشید. بازاریابی چریکی برای تأثیرگذاری پنهانی بر مخاطبان طراحی شده است. بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و نمی خواهید هزینه زیادی برای تبلیغات خرج کنید، در ادامه همراه ما باشید.

درآمد خود را ابزار تبلیغاتی خود قرار دهید

اگر صاحب یک سایت کسب درآمد آنلاین هستید، به جای اینکه پول خود را صرف تبلیغات کنید، آن را به عنوان تبلیغات در اختیار مشتریان خود قرار دهید. مثلاً یک تمبر سفارش دهید و روی آن بنویسید: “این برای شماست، اما اگر می خواهید صد تا از این اسکناس ها را به دست آورید، وارد سایت ما شوید!” روی اسکناس ها مهر بزنید و وارد بازار هدف خود شوید.

اتیکت تبلیغاتی

این اتیکت ها در همه جا نمایش داده می شوند. البته بازاریابی چریکی در کشور ما آزاردهنده بوده است، اما اگر از طراحی خلاقانه در این ابزارها استفاده کنید، قطعا توجه بسیاری را به خود جلب خواهید کرد.

برای مخاطبان بالقوه نامه بفرستید

یک پاکت نامه انتخاب کنید و توضیحات تبلیغاتی خود را برای هزاران مشتری بالقوه ارسال کنید. امروز هیچ نامه ای برای کسی ارسال نمی شود، بنابراین اگر کمی خلاق باشید احتمالاً توجه زیادی را به خود جلب خواهید کرد. بهتر است برای ارزش افزوده یک هدیه در نامه قرار دهید.

در نمایشگاه ها شرکت کنید

شاید به زودی نمایشگاهی مرتبط با کسب و کار شما برگزار شود، بهتر نیست در این نمایشگاه حضور داشته باشید؟ اگر می‌خواهید در بازاریابی چریکی موفق شوید، باید ایده‌ای داشته باشید تا کار را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر کنید. مثلا یک پاکت رایگان به آنها بدهید تا هدایا و تبلیغاتی که دریافت می کنند را در آن قرار دهند. البته روی این پاکت اطلاعات کسب و کار خود و یک جمله تبلیغاتی جذاب بنویسید. با این کار هر بازدیدکننده تبلیغی برای شرکت شما خواهد بود.

مردم را مهمان کنید

وقتی در صف سینما هستید، از صندوقدار بخواهید به جای اینکه از مردم پول بلیط بگیرد شما حساب کنید و در عوض کارت ویزیت شما را به آنها بدهد. این روش بسیار ارزان است، حتی اگر مشتری شما نشوند، اما دهان به دهان می توانند به بازاریابی شما کمک کند.

از خودتان تعریف کنید

کمی خودشیفته بودن بد نیست و شما بلید بدون خجالت از خود و کسب و کارتان تعریف کنید. مثلا روی دیوار بنویسید: «غذای این رستوران عالی است» یا «اجناس این مغازه بی نظیر است». مطمئن باشید بسیاری از مشتریان متوجه نمی شوند که این کار شماست. در دنیای مجازی به جای گرافیتی از کامنت ها استفاده می شود و شما می توانید به عنوان یک فرد ناشناس از کسب و کار خود تمجید کنید.

به عنوان یک وبلاگ نویس حرفه ای کار کنید

اگر نویسنده هستید، یکی از بهترین پست های خود را در وبلاگ های محبوب قرار دهید تا در معرض دید عموم قرار گیرد. بسیاری از افراد در دنیای مجازی از طریق نوشته های نویسندگان دیگر به شهرت رسیده اند. در قسمت نظرات نیز می توانید خود را معرفی کرده و به دنبال جذب مشتری باشید.

کارت ویزیت خود را وارد کتابخانه ها کنید

منظور ما این نیست که کارت ویزیت خود را در بین مردم پخش کنید، بلکه به کتابخانه ها و کتابفروشی ها بروید و بخشی را که مربوط به کسب و کار شماست، پیدا کنید. بین تمام کتاب ها یک کارت ویزیت قرار دهید. هزینه این روش فقط چاپ کارت ویزیت است، اما می تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد و شما را به بازار هدفتان برساند.

در پشت ماشین خود تبلیغ کنید

برچسب برند خود را پشت شیشه ماشین خود قرار دهید. البته این کار را می توانید در سایر قسمت های خودرو نیز انجام دهید. یک کارواش این ایده را با یک ستاره زرد و مشکی انجام داد و برچسب برند خود را پشت شیشه عقب مشتریانش چسباند. شاید قبلا این تگ را دیده باشید. مطمئناً این روش بازاریابی جانبی تأثیر بسزایی در جذب مشتری دارد.

حمایت از مشاغل خانگی را هرگز فراموش نکنید

مشاغل خانگی اغلب از دید عموم پنهان هستند. بنابراین به اتاق بازرگانی شهر خود بروید و یک کمیته مشاغل خانگی تشکیل دهید. با این کار به افراد فعال در خانه دسترسی خواهید داشت و می توانید کسب و کار خود را در میان آنها تبلیغ کنید.

بپرسید که مشتری چیز دیگری لازم ندارد

این را زمانی که مشتری در حال پرداخت کردن است بگویید، تا مشتری کمی بیشتر فکر کند و ممکن است چیز دیگری بخرد.

برتری خود را نسبت به رقبا اعلام کنید

به جای تحویل کارت ویزیت یا ایمیل های تبلیغاتی به مشتریان، فهرستی تهیه کنید و توضیح دهید که چرا نسبت به رقبای خود برتر هستید. باید تمام جملات را صادقانه و با طنز بیان کنید تا در ذهن مخاطب تثبیت شود.

خود را در معرض دید قرار دهید

فروشگاهی را پیدا کنید که مرتبط با کسب و کار شما باشد و با آنها قرارداد ببندید تا نمونه کار شما را به نمایش بگذارند. اگر کترینگ دارید به مغازه های اطراف اطلاع دهید تا به دست مشتریان برسند. در این اطلاعیه بنویسید در روز و ساعت معینی این غذا به صورت رایگان ارائه می شود. این کار باعث صرفه جویی زیادی در پول شما می شود، اما خدمات مشتری شما را مشهور می کند.

یک تقویم هدیه بدهید

سالنامه خود را با خلاقیت بالا طراحی کنید و به مشتریان خود هدیه دهید. این روش بازاریابی چریکی در ایران بسیار رایج است. بهتر است تصویر محصول، نام سایت، افتخارات و گواهینامه ها را در صفحه اول هر ماه یا فصل قرار دهید. اگر از تصاویر جذاب استفاده کنید، احتمالا مشتریان بیشتری را به سمت محصولات خود جذب خواهید کرد.

در قرعه کشی ها شرکت کنید

برخی از رستوران ها و کافی شاپ ها هر هفته قرعه کشی برگزار می کنند، بنابراین از مشتریان خواسته می شود کارتی را انتخاب کنند و شانس خود را امتحان کنند. از مدیر این فروشگاه ها بخواهید یکی از کارت ها را به کسب و کار شما اختصاص دهد و خدمات رایگان شرکت شما را به مشتریان ارائه دهد. شاید بهتر باشد برای افزایش شانس شهرت از صاحب مغازه کارت های خالی بگیرید.

مسئولیت یک رویداد را بر عهده بگیرید

این روش هزینه زیادی دارد، اما اثر آن شگفت انگیز است. حتما در برنامه های تلویزیونی با این روش آشنا شدید. روند کار به این صورت است که نام و توضیحات کسب و کار شما در تمام مراحل رویداد ذکر می شود. حتی می توانید در این رویدادها شرکت کنید و مستقیماً با آنها صحبت کنید.

پیام تبریک بفرستید

به مناسبت های مختلف برای مشتریان خود کارت تبریک، ایمیل یا پیامک ارسال کنید و برای آنها آرزوی موفقیت کنید. اگر شما یک کسب و کار B2B دارید، به این ترتیب مشتریان نام شما را بهتر از سایر رقبا به یاد خواهند آورد.

به موسسات خیریه کمک کنید

بازاریابی پارتیزان می گوید بخشی از درآمد ماهانه خود را به خیریه ها بدهید و آن را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. با این کار مشتریان شما احساس می کنند که با خرید از شما به صورت غیرمستقیم به کالا کمک می کنند.

مسابقه برگزار کنید

برای تبلیغات دهان به دهان، مسابقه ای را با ۱ تا ۱۰ برنده برگزار کنید. جایزه باید چیزی باشد که توجه مشتری را به خود جلب کند. بهتر است اسامی برندگان را در سایت خود منتشر کنید تا اطلاع رسانی آسانتر به آنها صورت گیرد.

یک تی شرت تبلیغاتی بپوشید

وقتی این تی شرت ها را می پوشید، تبدیل به یک تبلیغ کننده متحرک می شوید. پیشنهاد می کنیم این تی شرت ها را به عنوان هدیه یا جایزه به مشتریان خود بدهید. البته نباید از پست ها و تبلیغات زیاد استفاده کنید زیرا ممکن است باعث عدم استفاده مشتری از آنها شود. فقط نام شرکت یا لوگوی خود را روی آن قرار دهید.

با سایر مشاغل همکاری کنید

اگر شرکت شما یک شرکت طراحی وب است و می خواهید به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنید، با یک شرکت میزبانی وب شریک شوید. هر همکاری که به نفع هر دو طرف باشد ایده خوبی است.

مکانی برای اهدای خون پیدا کنید

با هلال احمر تماس بگیرید و مکانی برای اهدای خون در اختیار آنها قرار دهید. البته باید این اقدام را به روزنامه ها و شبکه های خبری اطلاع رسانی کنید. با این کار نام شرکت خود را روی برگه ها قرار می دهید. علاوه بر این، فرصتی را برای کمک کنندگان فراهم می کنید تا با کسب و کار شما آشنا شوند.

در یک رویداد خاص از مشتریان خود قدردانی کنید

مشتریان قدیمی خود را به مراسم تقدیر دعوت کنید و اجازه دهید دو نفر را با خود بیاورند. فقط باید با کمکی که به دیگران می کنید تبعیض آمیزتر باشید. برخی حتی ممکن است مشتریان جدید شما شوند. مطمئن باشید این یک روش بازاریابی چریکی بسیار موثر است.

با نشانه های محیطی دیگران را جذب کنید

حتما در حین راه رفتن به بیلبورد آرایشگاه یا رستوران برخورد کرده اید. این روش برای شما نیز مفید خواهد بود. پیشنهاد می کنیم به دنبال یک برگردان جذاب باشید که بتواند توجه مشتریان را به خود جلب کند.

تبلیغات زیادی داشته باشید

همه به دنبال سودآوری و معاملات بزرگ هستند، به خصوص اگر هزینه ای برای آنها وجود نداشته باشد. بنابراین اگر برای تمام مشتریان بالقوه خود یک ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید و عنوان آن را به گونه ای انتخاب کنید که سودی باورنکردنی را اعلام کند، قطعا می توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید. حتی بهتر است برای جلب توجه بیشتر، بروشور کار خود را در ایمیل قرار دهید.

در روزنامه ها و مجلات راجع به خودتان بنویسید

فقط تبلیغ کردن در مجلات کافی نیست، بلکه بهتر است که یک مقاله بنویسید و اگر خوب نوشته شده باشد، وقتی مردم آن را می خوانند، می خواهند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شما، وب سایت شما بدانند.

ارسال کارت پستال

ارسال نامه نیاز به پاکت دارد، سپس از کارت پستال استفاده کنید تا فرد به راحتی بتواند به محتویات آن دسترسی داشته باشد و زحمت باز کردن پاکت را نداشته باشد.

کتاب الکترونیکی منتشر کنید

بازاریابی چریکی بر خدمات رایگان و ارزان به مشتریان متکی است. پس کتابی متناسب با بازار هدف خود بنویسید و نام شرکت را در پس زمینه صفحات کتاب درج کنید. این کتاب الکترونیکی را به صورت رایگان یا با هزینه ای اندک در اختیار مشتریان قرار دهید و از عواید آن برای سایر روش های بازاریابی چریکی استفاده کنید.

ارائه خدمات رایگان

یکی از محصولات یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید. این قطعا برای شما مفید خواهد بود.

در مسابقات مرتبط با کسب و کار خود شرکت کنید

در مسابقات مرتبط با حرفه و تجارت خود شرکت کنید. در صورت برنده شدن نام شما در اخبار ذکر می شود و می توانید این موقعیت را به عنوان افتخار در دفتر یا سایت خود قرار دهید و ارزش شرکت خود را در نزد مشتریان افزایش دهید.

بازاریابی ویروسی انجام دهید

در وب سایت هایی که با کسب و کار شما کار می کنند، در مورد یک موضوع خاص بنویسید و نام شرکت و پیوند خود را در داخل این مقاله پیوند دهید. تقریباً همه سایت ها از بک لینک استفاده می کنند زیرا نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بهتر عمل می کند.

مزایای بیشتری ارائه دهید

در بازاریابی چریکی باید از هر روشی برای جذب مشتری استفاده کنید. اگر طراح وب هستید، به مشتری بگویید که در حال خرید دامنه و نصب هاست نیز هستید. اگر آرایشگر هستید پس از برداشتن ابرو موهای زائد پیشانی را به صورت رایگان از بین ببرید. اگر رستوران دارید یک دسر ارزان پیشنهاد دهید. این شما را از رقبای خود جلوتر می‌کند و مشتری تمایلی به مراجعه به رقبای شما ندارد.

شرکت خود را روی دیوار تبلیغ کنید

یک پروژکتور بگیرید و با مکانی مانند رستوران قرارداد ببندید تا تصاویر کسب و کار شما را روی دیوار نمایش دهد و نام شرکت شما را برای مشتریان مشخص کند.

در ایستگاه اتوبوس تبلیغ کنید

هزینه تبلیغات در ایستگاه اتوبوس نسبت به سایر تبلیغات کمتر است. مسافران قطعا جذب تبلیغات شما خواهند شد.

در سینماها تبلیغ کنید

تبلیغات در تئاتر ارزان تر از تبلیغات در تلویزیون و فیلم است. البته هزینه این تبلیغ ارزان نیست اما اگر در یک تئاتر مناسب تبلیغ کنید به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

در مجلات در مطبوعات تبلیغ کنید

مجلات برای کلینیک ها و کلینیک ها یکی از راه های کمک به سرگرم کردن بیماران در حین انتظار است. اگر توانایی مالی برای تبلیغ در این مجلات را ندارید، به این مکان ها بروید و کارت ویزیت خود را در مجلات قرار دهید.

به بی خانمان ها کمک کنید

یکی از روش های بازاریابی چریکی می گوید به بی خانمان ها در خیابان کمک کنید و از آنها بخواهید که نام شرکت شما را در فرم بنویسند تا ۸۰ درصد از هزینه های من توسط فلان شرکت تامین شود و برای ۲۰ درصد باقی مانده به کمک نیاز دارم. این روش به طور غیر مستقیم به شناخته شدن شرکت شما کمک می کند و بر اذهان عمومی تأثیر می گذارد.

حامی هنرمندان باشید تا مشتری جذب کنید

به هنرمندان ناشناس در راه اندازی نمایشگاه و قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در نمایشگاه کمک کنید. حتی می توانید به آنها کمک کنید تا یک وب سایت اختصاصی راه اندازی کنند و می توانید تبلیغات رایگان را در وب سایت آنها قرار دهید.

بر روی بازاریابی از طریق صفحه ۴۰۴ وب تمرکز کنید

با وب سایت های مختلف ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید تا کدنویسی کنند تا با نمایش صفحه ۴۰۴ تبلیغ وب سایت شما نمایش داده شود. شما می توانید همین کار را برای آنها انجام دهید تا این روش برای شما هزینه ای نداشته باشد.

هدایای شخصی بدهید

هدایایی را با نام یا لوگوی شرکت خود طراحی کنید و برای مشتریان ارسال کنید.

از آرایشگرها کمک بخواهید

حتماً می دانید در سالن های زنان و مردان چه می گویند. سپس از آرایشگران بخواهید در مورد کسب و کار شما صحبت کنند. برای این کار به آنها خدمات رایگان بدهید و از آنها بخواهید که در مورد خدمات شما با مشتریان صحبت کنند.

با مطبوعات شرکت کنید

ما به شما پیشنهاد می کنیم یک خبرنگار استخدام کنید تا به عنوان یک کارآفرین موفق با شما مصاحبه کند.

روی مسافران تمرکز کنید

جالب است بدانید که بازاریابی چریکی به نقطه صفر نیز توجه دارد. باید بدانید نمایشگاهی درباره کسب و کار شما در کدام شهر برگزار می شود. هنگامی که روز و ساعت مشخص شد، یک کارمند کم هزینه را استخدام کنید تا با تابلویی در قسمت تحویل چمدان بایستد. آدرس سایت و شعار تبلیغاتی خود را روی این تابلو بنویسید. مسافران تصور می کنند که این شخص در آنجا ایستاده است تا مسافری را پیدا کند و به علامت توجه کنند.

این امکان را برای مشتری فراهم کنید که در مورد شما صحبت کنند

بسیاری از افراد از دوستان و آشنایان خود می خواهند که در مورد تجارت خود با دیگران صحبت کنند. البته می توانید به برخی افراد پول بدهید و از آنها بخواهید که در مورد شما با دیگران صحبت کنند. باید در انتخاب این افراد بسیار دقت کرد و کسانی را انتخاب کرد که ارتباطات اجتماعی خوبی دارند.

سخن پایانی

بازاریابی چریکی  (Guerrilla Marketing) بر پایه روانشناسی جذب مشتری بنا شده است. روانشناسی مشتری یا مصرف کننده، علمی است که در آن متخصصان به بررسی رفتار، احساسات، ادراک، تفکر و… مشتری می‌پردازند تا متوجه شوند که ذهن او چطور خود را برای خرید از شما قانع می‌کند. سپس اطلاعات به دست آمده را در جهت افزایش فروش فروشگاه‌ها به کار می‌برند. نتیجه این عمل نیز مواردی بود که در بالا برای آشنایی بیشتر شما با روش های بازاریابی مدرن ارائه گردید.

Comments

Popular posts from this blog

Applications of Blockchain; from digital identity to voting

All you need to know about HIVE project

راه های طلایی مدیریت پول و نقدینگی خود در دوران تورم شدید